· 

Zin in zoet na het eten

Hoe komt het toch dat heel veel mensen zin hebben in wat zoets na de maaltijd? Een stukje chocola, een snoepje uit de pot, snel even een koekje uit de trommel, want oeh...je hebt zooooo'n zin in wat lekkers! 

 

Wat kunnen de oorzaken zijn? Want het is natuurlijk heel vervelend als je wilt afvallen en niet toe wilt geven aan die behoefte...

 

1. Je bloedsuikerspiegel is uit balans

 Op het moment dat je 'slechte' koolhydraten tot je neemt, zorgen die voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Dat betekent dat ze heel snel stijgen na het eten, maar vervolgens weer net zo snel gaan dalen. En op dat moment krijg je zin in wat lekkers, wat zoets. Je lichaam is weer op zoek naar een nieuwe piek. 

Advies: Je bloedsuikerspiegel stabiel houdt, weinig 'slechte' koolhydraten tot je nemen en je meer te focussen op de goede koolhydraten, eiwitten en vetten. Dan zal je na verloop van tijd merken dat je 's avonds niet zulke schommelingen ervaart en minder of geen drang meer hebt in wat lekkers na de maaltijd. 

 

2. Emoties

Veel mensen grijpen naar wat lekkers als ze zich niet prettig voelen, verdrietig zijn, boos, chagrijnig of gewoon een kak-dag hebben. Een suikerrijk product geeft je dan op dat moment een fijn en prettig gevoel, waar je op dat moment zo'n behoefte aan hebt. Wees hiervan bewust en trakteer jezelf niet op die reep chocolade, maar neem een lekker warm bad, boekje erbij en ontspan. Of bel een vriendin om even te ventileren. Plof op de bank voor een leuke serie en neem een lekker kop thee. Pak je dagboek en schrijf je gevoelens van je af. Probeer je emoties niet te voeden met zoetigheid.

 

3. Hormonen

Als vrouw heb je telkens te maken met een schommeling van je hormoonhuishouding vanwege je cyclus. Zelfs als je al in de overgang zit of eraan voorbij bent, hormonen spelen een belangrijke rol in ons lijf. 

Vaak ervaren vrouwen een aantal dagen voor de menstruatie een grote drang naar eten en vooral naar zoetigheid. Probeer je cyclus eens in kaart te brengen en bij te houden, zodat je weet waar die drang naar zoetigheid vandaan komt. En neem dan op dat moment niet die reep chocolade, maar zet een lekkere kop thee en instaleer je met een goed boek op de bank.

Ook kan je je voeding aanpassen om je hormonen in balans te krijgen. Zelf heb ik goede ervaringen met de boeken van Vivian Reijs. Tevens heeft zij nu ook een mooie cyclusplanner.

 

4. Gewoontes

Het kan zijn dat je opgegroeid bent met een toetje na de maaltijd. Of dat je tijdens je studententijd met je huisgenoten een bak ijs nuttigde na het warm eten, lekker smikkelen met z'n allen. Dit kan zeker invloed hebben op de behoefte aan zoetigheid na het eten. Probeer deze gewoontes links te laten liggen en maak nieuwe gewoontes. Trek je wandelschoenen aan en maak een wandeling na het eten (heel goed voor de spijsvertering!) Ga gelijk met je kind(eren) naar boven om te helpen met het wassen/douchen en omkleden. Of poets je tanden voor een andere smaak in je mond (even kort voor een frisse smaak, anders wordt de tandarts minder blij met dit advies ;))

 

5. Te snel eten of slecht kauwen

Het kan zijn dat je te snel eet en niet goed kauwt. Het blijft een feit dat na 15 tot 20 minuten een seintje naar je hersenen gaat met de informatie dat je vol zit of verzadigd bent. Ben je een snelle eter (waarschijnlijk kauw je dan ook niet optimaal) dan is dat seintje nog niet naar je hersenen gegaan op het moment dat jij je bord leeg hebt. Als jij dus voor die tijd je bord al leeg hebt, hebben je hersenen dat signaal nog niet ontvangen en denken ze dat je nog meer moet eten. 

Dus eet rustig (met aandacht!) en kauw elke hap goed. Dit zal wellicht helpen.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0