· 

Op gewicht blijven tijdens de feestdagen

De kerstdagen komen eraan en jij bent net goed bezig met je gezonde leefstijl. Maar het is nu ook de tijd voor kerstborrels, kerstkransjes, glühwein, 7-gangen diners, oliebollen…allemaal lekkere verleidingen. Maar ook allemaal caloriebommetjes! En met de feestdagen hoeft het niet gelijk te betekenen dat je je gezonde leefstijl overboord moet gooien om eens lekker los te gaan, want dat is natuurlijk zonde! Hoe pak je dit dan aan? Eigenlijk heel simpel, gewoon een paar kleine aanpassingen.

 

 

 

            Blijf verdeeld over de dag eten

 

1.       Eet verdeeld over de dag steeds wat kleine beetjes, dit helpt tegen de bekende dips in je bloedsuikerspiegel en voorkomt eetbuien. Sla geen hele maaltijden over, want dan krijg je later op de dag   extra honger en ga je je snel overeten. Kies dan wel voor gezonde snacks tussendoor, je onthoudt jezelf   hiermee echt niks! Maar doe het wel met mate, want het is wel zonde als je tijdens het kerstdiner al vol zit!

 

 

 

2.       Blijf sporten/bewegen

 

            Blijf bewegen! Blijf actief gedurende de dag. Ook tijdens de feestdagen.

 

-          Begin de dag met een heerlijke ochtend-run, een mooie start van de dag!

 

-          Maak een mooie strand/boswandeling met je familie/vrienden, een heerlijke onderbreking van de dag,   even actief zijn met elkaar en een frisse neus halen. Love it!

 

-          Doe je oefeningen die je anders ook altijd doet, zoals squats, lunges, opdrukken, planken, sit-ups…  even  een momentje voor jezelf en je lijf, heerlijk!

 

 

 

3.       Ontbijt en lunch gezond

 

             Vaak is het pas tegen de avond dat je uitgebreid gaat eten en dat de tafels vol                staan met allemaal lekkers. Start dan je dag rustig met een gezond ontbijt,                      zoals een groene smoothie. Lekker veel groentes erdoor, zodat je wel je                          vitamines en mineralen binnen krijgt.

 

            Probeer het ook rustig aan te doen als je luncht, neem dan bijvoorbeeld een                   lekkere, gezonde salade. En tuurlijk, ik snap wel dat je stuk kerststol met een                 lekkere laag roomboter ook echt om te smullen is. Ontzeg jezelf dat dan niet,                 maar neem dan één dun plakje en geniet ervan.

 

 

 

4.      Eet het allerlekkerste

 

De tafel staat tijdens de feestdagen vol met lekkers. Heel verleidelijk!! Maar neem alleen wat jij het allerlekkerst vindt. Wat ik mijn klanten altijd meegeef als tip; geef het eten een cijfer. Alles boven de 8 mag je nemen en geniet er dan ook echt van! Maak keuzes, zo gaan niet alle remmen los en kan je toch genieten van al het lekkere eten. En voel je niet verplicht om alles op te eten. Vindt je dit moeilijk, schep desnoods wat kleinere porties op, zodat je zeker weet dat je niet te veel gaat eten. Eet met mate.

 

 

 

5.       Overige tips:

 

-          Blijf gedurende de dag voldoende water drinken

 

-          Drink met mate alcohol

 

-          Maak jezelf het kerstdiner? Ideaal! Zo heb je zelf invloed op wat je maakt. Zorg voor wat slanke   hapjes/gerechten, zodat je ook gezonde keuzes kan maken.

 

-         Oudejaarsdag vier je in principe alleen tijdens de avond. Eet overdag dan zo normaal mogelijk, zodat je   in de avond een uitspatting kan veroorloven ;)

 

 

 

 

 

 

 

Fijne feestdagen en een fantastisch, mooi en gezond nieuwjaar!!

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0