· 

'Menstruatie-honger' wat doe je eraan?!

Het lijkt alsof je ineens bezeten bent door eten. Je humeur wordt er niet beter op en je gewicht begint ook nog eens te stijgen. En na een paar dagen weet je waar het vandaan komt; je bent ongesteld geworden! Blegh!

Ik heb een aantal tips voor je voor deze 'menstruatie honger'...

 

Vlak voor je menstruatie gaat je lichaam meer vocht vasthouden, dit is terug te zien in je gewicht. Dit vocht verlies je tijdens en na je menstruatie weer, dus no worries! 

 

Mijn tips:

 

1. Bereid je voor

Je kan jezelf voorbereiden op de dagen dat je last krijgt van menstruale honger, mits je een regelmatige cyclus hebt. Zo wordt je minder overvallen door deze honger en kan je hier rekening mee houden. So be prepared!

 

2. Gebruik je menstruatie niet als excuus

Vaak wordt de menstruatie als excuus gebruiken om eens lekker los te gaan met bijvoorbeeld chocola. Want tja, je kan er niks aan doen dat je je zo voelt. Klopt helemaal, helaas heb je geen invloed op je cyclus en de ongemakken. Maar… je kan wel wat doen aan deze ‘honger’! Want zeg nou eerlijk; voel jij je na die reep chocola happy? I don’t think so…

Onthoudt goed dat je echt geen slappeling bent als dit een keertje gebeurd, zolang je maar bewust bent wat je doet en waarom. En dit betekent niet dat de hele dag verpest is en je daarom de rest van de dag ook maar gaat eten waar je zin in hebt; elk pondje gaat door t mondje! Probeer jezelf weer te corrigeren! 

 

3. Plan tijd voor jezelf in

Het is bijna een algemeen begrip dat mensen zichzelf verwennen met wat lekkers. Want je hebt dit wel verdiend, omdat je je last hebt van je hormonen. Prachtig excuus, maar helaas is dit niet zonder gevolgen, want je ziet het terug op de weegschaal. Dus verwen jezelf eens met extra ‘me time’! Koop een leuk tijdschrift of boek, laat het bad vollopen met je favoriete badschuim, plof op de bank en kijk een paar afleveringen van je favoriete serie of ga wat leuks doen met een vriendin. Plan tijd voor jezelf waar jij happy van wordt. Leg deze dagen de lat niet te hoog en wees lief voor jezelf.

 

4. Onthoudt; het is tijdelijk

Vergeet niet; het is tijdelijk. Dit hongergevoel gaat na een paar dagen weer over, dus hou vol! Het komt wel weer goed, schatje! 

 

5. Hou je bloedsuikerspiegel stabiel

Als je je bloedsuikerspiegel in balans houdt, voorkom je dat je meer honger krijgt. Je hebt dan minder snel trek in iets lekkers en kan de verleidingen dan beter weerstaan. Zorg voor maaltijden met voldoende langzame (goede) koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels  en eet zo weinig mogelijk snelle (slechte) koolhydraten.

 

6. Ga op tijd naar bed

Je kan ook honger krijgen van vermoeidheid. Dat is dan ook vaak de reden dat we ’s avonds regelmatig snacken. Je hebt dan behoefte aan energie en zoekt dit in de verkeerde voedingsmiddelen, namelijk in de snelle suikers, want je wilt weer snel energie hebben. Daardoor pak je automatisch al de verkeerde voedingsmiddelen. Vlak voor en tijdens je menstruatie kan je hier meer last van hebben, dus zorg dat je op tijd op bed gaat. Zo krijg je voldoende nachtrust en is er geen verleiding meer om te snacken. Heb je echt nog trek, neem dan bijvoorbeeld een bakje magere yoghurt of kwark. Dit vult en houdt je bloedsuikerspiegel stabiel.

 

7. Zorg wel voor voldoende beweging

Vaak wordt de menstruatie gebruikt als excuus om niet te gaan sporten. Stap over dit excuus heen en kom juist in beweging! Sporten tijdens je menstruatie is juist fijn voor je, want hier krijg je meer energie van. Doordat je sportief/actief bezig bent, is de verleiding om te snoepen minder groot. En vergeet niet het gelukshormoon (endorfine) wat aangemaakt wordt, waar je nu meer behoefte aan hebt dan anders! Keep on moving!

 

8. Haal gezonde alternatieven in huis

Maak een lekkere fruitsalade of kies voor een lekkere gezonde eiwitreep zonder toegevoegde suikers. Heb je echt sterke drang naar chocola? Kies dan voor de repen met minimaal 72% cacao. Deze variant heeft wel een bittere smaak (wat een groot voordeel is, want je hebt dan ook niet de behoefte om de hele reep naar binnen te werken), maar als je op een blokje zuigt, proef je wel degelijk de lekkere chocoladesmaak. En zo krijg je niet te veel suikers binnen.  Try it!

 

Conclusie: Wees lief voor jezelf in deze periode, lief te zijn door gezonde en bewuste keuzes te maken. Het is niet zo moeilijk, lief voor je lijf = lief voor jezelf! 

Reactie schrijven

Commentaren: 0