· 

5 tips om gezonder te eten

Onlangs publiceerde het RIVM onderzoek naar voedingsgewoonten van volwassenen in Nederland. Ze vergeleken deze cijfers met de aanbevelingen in de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. En je raad het al; er is wel degelijk verschil tussen wat we zouden moeten eten en wat we daadwerkelijk eten.

 

Hieronder zie je de meest opmerkelijke verschillen. Ik heb ze in een rij gezet als 5 praktische tips:

  1. Eet meer groente en fruit: 200-250 gram per dag per persoon
    Slechts 1 op de 7 volwassenen (15%) eet voldoende groente en fruit (200 gram/dag); we eten slechts 139 gram groente en maar 113 gram fruit! Bij kinderen is het aantal gram groente het grootste probleem.

  2. Eet meer (ongezouten) noten 
    Het advies is om een handje noten (15 gram) per dag te eten. We eten slechts 4 gram. Dat is ongeveer een kwart handje. Slechts 7% van de volwassenen eet het aanbevolen handje noten per dag. 

  3. Eet wekelijks peulvruchten 
    Peulvruchten blijken we gemiddeld slechts eens in de drie weken te eten.

  4. Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken 
    Gemiddeld drinken we 337 gram (pakweg anderhalf glas) per dag. Dat is te veel. Mannen tussen 19 en 51 jaar bijna een halve liter per dag!

  5. Eet minder zout 
    Terwijl de aanbevolen maximum hoeveelheid zout 6 gram per dag is, eten we er gemiddeld meer dan 8. De helft van de mannen zelfs meer dan 9,7 gram per dag. Slechts 1 op de 33 mannen (3%) en 1 op de 5 vrouwen (19%), eet niet te veel zout. Het overgrote deel (80%) van het zout dat wordt geconsumeerd is toegevoegd aan producten in de supermarkt. Let dus op bij wat je koopt!

 

Over het algemeen eet je gezond als je varieert met veel vers, plantaardig en onbewerkt voedsel.

Reactie schrijven

Commentaren: 0